Bendroji Avarija

Jei laivas, gabenantis konteinerį su Jūsų kroviniu, patenka į pavojų, jo gelbėjimo išlaidas proporcingai atlyginti turi ne tik laivo savininkas, bet ir Jūs. (Yorko Antverpeno taisyklės)

Tai nutinka labai retai – taip, kad vargu ar kada pateksite į šią situaciją. Tačiau jau daugiau negu šimtą metų tai išlieka viena iš skaudžiausių grėsmių gabenant krovinius jūra. Galimybė, kad būtent Jūsų konteineris pateks tarp tų kelių laimingųjų yra artima nuliui, bet kai tai įvyksta, lieka viltis, jog nebuvo taupyta krovinio draudimo sąskaitą.

Bendroji avarija - tai vienas iš seniausių jūrinių įstatymų, kuris apibrėžia krovinio ir laivo savininko pareigas patekus į pavojų. Klaidinga ir pavojinga manyti, jog Jūsų, kaip krovinio savininko atsakomybė, baigiasi užsakius konteinerį. Jūra visuomet buvo susijusi su rizika, kuri ir padalinama tarp visų šalių. Tad kada galite pakliūti į bendrosios avarijos spastus:

  1. Jūsų prekės konteineryje gabenamos jūra;
  2. Laivas, plukdantis konteinerį, patenka į pavojų, jis neprivalo nuskęsti;
  3. Jūsų krovinys yra išgelbėjamas.

Tuomet Jūs būsite paprašyti pateikti garantiją, kad atlyginsite laivo, o kartu ir Jūsų krovinio gelbėjimo išlaidas, kurios neretai gali siekti ketvirtadalį prekių vertės. Tiesa, labai svarbi sąlyga, jog Jūsų konteineris turi būti išgelbėtas, tačiau tai mažai guodžia, kai tenka padengti netikėtas išlaidas. 

Todėl išsiaiškinsime kada yra skelbiama bendroji avarija ir kaip apsisaugoti nuo neplanuotų išlaidų.

80% Bendrosios avarijos nelaimių įvyksta dėl kapitono  arba įgulos aplaidumo

Tai nėra kasdienis reiškinys, tačiau taip nėra sudėtinga, kad laivas, gabenantis Jūsų prekes, patektų į incidentą, dėl kurio būtų skelbiama bendroji avarija. Tam nebūtina, kad laivas nuskęstų ir žodis „pavojus“ turėtų būti suprantamas liberaliau.

Tiesą sakant, vieną dažniausių pasitaikančių situacijų – variklio gedimas. Vandenyne dreifuojantis laivas su neveikiančiu varikliu gali virsti katastrofa, tad krovinio ir laivo savininkams tenka padengti jo tempimo iki uosto išlaidas. Antra vertus, brangiausiai krovinio gelbėjimas kainuoja tuomet, kai laivas dėl įgulos kaltės užplaukia ant seklumos arba laive užsidega kiti kartu gabenti kroviniai.

Tad bendrosios avarijos priežastis beveik niekuomet neturi nieko bendro su išgelbėto krovinio savininkais. Tačiau būtent šiems tenka dengti gelbėjimo išlaidas.

Krovinių gelbėjimo išlaidos sudaro 300 mln EUR/metus

Laivo savininkui paskelbus bendrąją avariją, gelbėjimo išlaidos yra proporcingai paskirstomos, tarp išgelbėto krovinio ir laivo savininkų. Tad jei Jūsų konteineris buvo saugiai perkeltas į uostą, teks padengti jo gelbėjimo išlaidas.

Tarkime bendrosios avarijos išlaidos siekia 100.000 USD – laivas gabeno dviejų savininkų krovinius – Pirkėjo A ir Pirkėjo B. Pirkėjo A siuntos CIF vertės siekia 100.000 USD, o pirkėjo B 200.000 USD. Laivo rinkos kaina siekia 700.000 USD, todėl išlaidos bus paskirstytos taip:

  1. Pirkėjui A teks atlyginti 10% išlaidų arba 10.000 USD
  2. Pirkėjui B teks padengti 20% išlaidų arba 20.000 USD
  3. Laivo savininkui teks 70% visų bendrosios avarijos išlaidų arba 70.000 USD

Tiesa, pateiktas pavyzdys yra elementarus. Tikrovėje, kaip anksčiau aprašytose žalose, viskas vyksta gerokai sudėtingiau, nes atlyginant žalą dalyvauja tūkstančiai krovinių savininkų ir jų draudikų. Todėl visas procesas gali užsitęsti nuo 2 iki 7 metų, o budriosios avarijos išlaidos dažnai siekia milijonus. Be to bendra krovinių vertė dažnai pranoksta laivo vertę, todėl laivo savininko dalyvavimas atlyginant šias išlaidas dažnai būna minimalus.

Tam kad operatyviai savininkui atiduoti išgelbėtas prekes, prašoma pateikti garantiją:

1. Draudimo kompanijos garantija

Draudimo kompanijos garantija neretai gali atstoti piniginį užstatą – tai sumažina administravimo kaštus ir turi kitų privalumų. Antra vertus, svarbu pažymėti, jog draudimo kompanijos garantija gali būti laikoma alternatyva piniginiam užstatui, tačiau ne gavėjo pasirašomam bendrosios avarijos įkeitimo raštui. Abu – draudimo kompanijos garantija ir gavėjo bendrosios avarijos įkeitimo raštas – turi būti pateikti, norint atsiimti krovinį.

Tiesa, draudimo kompanijos pateikta garantija turi apimti gavėjo įsipareigojimus atlyginti bendrosios avarijos, gelbėjimo darbų ir kitus susijusius mokėjimus. Draudimo kompanijos garantija negali būti apribota vien tik krovinio verte. Taip pat tokia garantija gali būti pateikiama tik geros reputacijos draudimo kompanijų.

2. Piniginis užstatas

Piniginio depozito dydis bus įvardintas, kaip procentinė išraiška nuo krovinio vertės, įvardintos sąskaitoje. Net jei krovinys buvo apgadintas, jo savininko gali būti prašoma pateikti piniginį užstatą nuo visos prekių vertės su galimybę vėliau įvertinus nuostolius susigrąžinti skirtumą.

Piniginis užstatas gali būti gražintas arba dalinai kompensuotas anksčiau laiko, jei:

  1. Pateikiama geros reputacijos draudimo kompanijos garantija.
  2. Krovinio savininkas įvertina apgadintų prekių vertę. Tokiu atveju dalis lėšų gražinama, jei užstatas buvo pateiktas skaičiuojant procentinę išraišką nuo viso krovinio vertės.  
ICC (C) sąlygos apsaugo nuo bendrosios avarijos

Institute Caro Clauses (A) – krovinių draudimo taisyklės apsaugančios prekes nuo visų rizikų, įskaitant ir netikėtų bendrosios avarijos mokėjimų. Tačiau net jei krovinį neverta drausti verta pasirinkti Institute Cargo Clauses (C) draudimo taisyklių variantą, kuris padės išvengti bendrosios avarijos išlaidų. Ribota draudimo apsauga dažnai kainuoja nuo 0,07 iki 0,15 proc. nuo krovinio vertės ir užtikrina, jog laivui patekus į pavojų, gelbėjimo išlaidas atlygins draudimo kompanija.

Toks draudimo polisas padės išvengti laikino lėšų įšaldymo prašant banko garantijos ir greitai atsiimti išgelbėtas prekes. 

„Charotte Maersk“

2002 metais pastatytas konteinerinis laivas, kurio talpa siekia 8 194 TEU. „Maersk“ linija naudojo šį laivą viename iš judriausių maršrutų tarp Azijos ir Europos. 2010 liepos 7 dieną laivas paliko Kuala Lampūro pakraštyje įsikūrusį Klango uostą ir pasuko eilinei kelionei Salalaho Omane link, kai 21 valandą vietos laiku kapitonas pranešė apie gaisrą laivo priekyje.

 Vietomis laivo priekyje temperatūra siekė net 1 000 C laipsnių, todėl prieš pradedant gesinimo darbus teko sugaišti dvi dienas mėginant atvėsinti laivą. Vėliau devynių gelbėtojų komanda atidarinėjo ir tikrino 150 konteinerių vienaip ar kitaip patekusių į liepsnas. Iš viso Malaizijos pakrantės apsaugos tarnybą į gelbėjimo operaciją išsiuntė 4 vilkikus, 3 pakrantės apsaugos laivus ir du lėktuvus skirti gesinti miškų gaisrus.

Išlaidos. Ši istorija, kaip ir medalis turi dvi puses –laivas su kroviniu sėkmingai išgelbėti, tačiau gesinant gaisrą buvo patirtos milžiniškos išlaidos, kurias padengti teks ne tik laivo ir krovinių savininkams. Bendrosios avarijos mokėjimai krovinių savininkams siekė 20% krovinio vertės.

„CMA CGM Libra“

Kitas konteinerinis laivas, kurio talpa viršija 7 000 TEU, reguliariai plaukiojantis tarp Europos ir Azijos. 2011 gegužės 18 dieną, „CMA CGM Libra“ užplaukė ant smėlio seklumos Xiameno uosto prieigoje.

Tai buvo pirmas incidentas šiame Kinijos uoste, į kurį pateko tokio dydžio laivas. Visi pirminiai bandymai nuplukdyti laivą sava eiga baigės nesėkmę, todėl „CMA CGM“ kreipėsi pagalvos į Kiniją.

Netrukus iš laivo buvo išpumpuotas kuras, plaukiojantis kranas perkėlė dalį konteinerių – siekiant palengvinti laivą. Keturių dienų gelbėjimo operacija baigės sėkmingai. Antra vertus, nors incidento metu laivo korpusas nebuvo pažeistas, tačiau „CMA CGM“ įvertinusi brangiai kainavusią gelbėjimo operaciją nusprendė paskelbti bendrąją avariją.