Išmetimas už borto

Nesvarbu kiek sumokėjote už prekes, kiekvienas Jūsų brangaus krovinio svorio kilogramas jūroje tampa vertas 2,5 EUR/kg. (Hagos – Visbio taisyklės)

Konteineriai pakeitė mūsų supratimą apie transportavimą. Krovinių gabenimas jūra tapo saugesnis ir priimtinesnis. Atsivėrė naujos rinkos importui ir ekspertui. Tačiau naivu būtų tikėtis, jog kartu išnyko ir nelaimės. Nepaisant kasmet didėjančių laivų tonažo, stichijos ir žmonių klaidų keliamas pavojus išliko realus. O net ir menkiausios nelaimės jūroje kaina verčia griebtis už galvos.

Visais laikais transportavimas buvo susijęs su rizika. Rizika, kuria turi suvokti ir prisiimti abi šalys – laivybos linija ir pirkėjas. Tam buvo sukurtos konvencijos, kad apriboti laivo savininko atsakomybę už prarastą krovinį ir taip išgelbėti jį nuo bankroto, ypač kai šiais laikais krovinių vertės laive gali siekti kelis šimtus milijonų eurų. Tiesa, jei gabenant krovinį sausuma galite jaustis ramūs, jog nelaimės atveju atgausite didžiąją dalį jo vertės, tai importuojant prekes iš užjūrio patartina sunerimti.

Laivybos linijų atsakomybę apibrėžia Hagos-Visbio taisyklės, kurios nustatė laivo savininko arba valdytojo atsakomybę lygią 2,5 EUR už prarasto svorio kilogramą, bet ne didesnę nei 800 USD už konteinerį. Net ir gabendami 20 tonų sveriančius įrengimus, nelaimės jūroje atveju retai galite tikėtis atgauti daugiau nei porą dešimčių tūkstančių dolerių. Tiesa, verta pažymėti, kad ir ribojant laivybos linijos atsakomybę, šį ne visuomet atsako už prarastas prekes. Jei nelaimė įvyko dėl kapitono ar įgulos kaltės, arba kilo gaisras jūroje, Jūs galite iš viso nieko neatgauti.

Deja, nepaisant to, kad kroviniai jūroje prarandami labai retai, daugelis prekių savininkų susimasto apie jų saugumą tik įvykus nelaimei. Išeitis norinti išvengti rizikos yra paprasta – krovinio draudimas, kurio įmoka dažnai neviršija ir pusė procentų Jūsų perkamų prekių. Tačiau nelaimės atveju, Jūs galite tikėtis atgauti visą prarastų prekių vertę.

Jūroje laivybos linija atsako už konteinerį tik iki 800 USD

Bay Chay Bridge

2011-ųjų liepos mėnesį nelaimė įvyko Ramiajame vandenyne. Tiesa, šį kartą jis nebuvo toks ramus ir Japonijos meteorologijos tarnyba buvo priversta skelbti taifūno pavojų. Taifūnui buvo duotas Gucholo vardas ir suteikta IV kategorija. Įvairios tarnybos buvo priverstos evakuoti 50 000 žmonių, dėl gresiančio potvynio pavojaus, o Japonijos avialinijos atšaukė visus skrydžius.

2012 liepos 4 d. „K Line“ valdomas vos prieš metus pagamintas konteinerinis laivas „Bay Chay Bridge“ pateko į Gucholo taifūno. Deja konteineriai nebuvo sutvirtinti, taip gerai kaip turėjo ir rezultatas, kokios ir reikėjo tikėtis. Įdomu tik paminėti, jog laivybos linija atsakys už kiekvieną pamestą konteinerį tik 800 USD. „Solidi“ kompensacija įvertinus, jog vienu konteineriu gabenamo krovinio vidutinė vertė 30 000 USD.

Tad neverta tikėtis, jog nelaimės įvyksta tik naujienos. Tai yra tikras pavojus gabenant krovinius jūra. Tuo metu lieka tik vienas klausimas – ar krovinys buvo draustas?