Terorizmas ir riaušės

Įsivaizduokite jei konteineris su greitai gendančiais vaisiais įstrigo uoste dėl kilusio uosto darbuotojų streiko. Arba galbūt dar blogiau, riaušių metu buvo padegtas vilkikas su Jūsų kroviniu. Niekas nenorėtų tokios baigties kroviniui, tačiau numatyti minėtas aplinkybes yra sudėtinga, tad kaip išvengti neplanuotų nuostolių.

Tie kam tenka susidurti su akredityvais arba krovinių draudimu yra girdėję terminą SRCC. Tačiau net ir šių specialistų tarpe retas kuris gilinosi, ką apima Institute Strike Clauses 01/01/09. Toliau straipsnyje mėginsime apžvelgti kokios rizikos apima draudimą nuo neramumų.

Straipsnyje

Neramumai – kas jie tokie?

Vis tiek, prieš mėginant atsakyti į esminį klausimą – nuo kokių pavojų apsaugo minėtą sąlygos – svarbu teisingai apsibrėžti sąvokas. “Institute Strike Clauses“ išskiria tokias pagrindines draustinas veiklas: streikas, lokautas, riaušės, pilietiniai neramumai, terorizmas. Ką apima kiekviena iš išvardintų sąvokų:

  1. Streikas – tai tuomet, kai darbuotojai pasišalina savo noru iš darbo vietos dėl kilusių nesutarimų su darbdaviu dėl jų reikalavimų nevykdymo arba dėl darbdavio keliamų sąlygų.
  2. Lokautas – skelbiamas tuomet, kai darbdavys neleidžia darbuotojams patekti į darbo vietą.
  3. Terorizmas – nevalstybinių veikėjų vykdomas smurtas prieš asmenis ar nuosavybę, siekiant politinių arba ideologinių tikslų.
  4. Riaušės – pilietinio nepaklusnumo forma, pasireiškianti spontanišku smurto arba vandalizmo protrūkiu, nusikaltimų protrūkiu.

Krovinių draudimo taisyklės

XIX a. kilusi pramonės revoliucija atnešė riaušių banga, kartu paskatino krovinius draudusias kompanijas įtraukti neramumus prie nedraudiminių įvykių. Taip vadinamos FSR ir CC – išimtis dėl streikų, riaušių ir pilietinių neramumų – sąlygos buvo įtrauktos į taisykles jau nuo 1912. Tačiau mūsų atspirties taškas yra “Institute Cargo Clauses“ A, B ir C variantai irj ų 2009-ųjų metų redakcija. Taisyklių išimčių skiltyje 7.1 rašome:

Jokiomis aplinkybėmis šis draudimo polisas neatlygins žalos ar nuostolių, dėl:
7.1 sukeltų streiko, lokauto arba asmenų dalyvaujančių pilietiniuose neramumuose.
7.2 kilusių dėl streiko, lokauto arba asmenų veikiančių pilietiniuose neramumuose.
7.3 sukeltų bet kokio teroristinio akto….

Krovinio savininkui nebus atlyginti nuostoliai ir bet kokios kitos išlaidos tiesiogiai ar netiesiogiai kilusios kilusios dėl bet kokios formos neramumų.

“Institute Strike Clauses“ siurprizai

Esminė “Institute Strike Clauses“ dalis yra apibrėžta 1.1 punkte, kuriame nurodo, kad krovinys apsaugomas dėl žalos kilusios dėl streiko, lokauto, riaušių, pilietinių neramumų, terorizmo.

Kita vertus svarbu žinoti du punktus. Visų pirma, “Institute Cargo Clauses“ aptartos išimtys pabrėžia, jog nebus atlyginama ne tik žala, bet ir nuostoliai. Tuo tarpu, “Institute Strike Clauses“ atlygina nuostolius  tik dėl žalos kroviniui, bet ne išlaidas.

 Antra vertus, taisyklėse galima sutikti išlygą, kuri aiškiai įtvirtina, kad nėra atlyginamos išlaidos tiesiogiai ar netiesiogiai kilusios dėl neramumų. Maža to, taisyklių 3.5 sąlyga numato, kad neatlyginami nuostoliai dėl krovinio vėlavimo, net jei vėlavimo priežastis yra kilę neramumai. Taip pat taisyklių 3.7 punkte nurodoma, kad nėra atlyginami nuostoliai kilę dėl darbuotojų trūkumo streiko arba lokauto metu. Kartu 8.3 punkte pabrėžiama, kad nėra atlyginami nuostoliai dėl neišpildytų lūkesčių arba nusivylimo.

Pavyzdžiai

Jei streiko metu kyla neramumai ir padegamas sandėlis su kroviniu apdraustu pagal “Institute Strike Clauses“ – tai būtų apdrausta. Kita vertus, jei teroristai užgrobs vilkiką su tikslu jį panaudoti teroristiniam išpuoliui, kaip įvyko 2016-aisiais Vokietijoje, kai bus buvo užgrobtas Lenkijos įmonės vilkikas su baldų kroviniu, tai bus atlyginta pagal “Institute Cargo Clauses“. Antra vertus, jei vairuotojas su kroviniu pateks į riaušes ir vilkikas bus padegtas, tokie nuostoliai bus atlygintini. Tačiau jei greitai gendantys produktai, kaip vaisiai, atplukdomi konteineriu į uostą, tačiau dėl darbuotojų lokauto konteineris nėra iškraunamas ir vaisiai sugenda, nuostoliai nebus atlyginti. Kadangi žala kilo dėl vėlavimo ir darbuotojų trūkumo. Maža to, jei vilkikas įstringa mieste dėl kilusių pilietinių neramumų ir krovinys nepasiekia laiku gavėjo, dėl ko šis praranda užsakymą, tai bus laikoma kaip netiesioginiai nuostoliai ir nebus atlyginta.

 Tiesa sakant, Jūs nelabai suklysite sakydami, kad tie pavojai, nuo kurių krovinys nėra apsaugotas pagal “Institute Cargo Clauses“ yra apdrausti pagal “Institute Strike Clauses“. Svarbu atsiminti, kad atlyginami nuostoliai kilę tik dėl fiziškai sunaikinto krovinio. Nėra atlyginami netiesioginiai nuostoliai ir išlaidos.