5 Didžiausi pavojai gabenant krovinius
Kas tai yra konteineris? Vieniems, tai – metalinė dėžė skirta užpildyti paletėmis. Kitiems tai – krovinys, kurį privalu laiku pristatyti į tašką B. Jūsų klientui tai – vertinga investicija, kurią patikėjo rūpintis Jums. Jei prekės arba įranga nepasieks gavėjo, pelną pakeis nuostolis. Taigi jei klientas jums svarbiausia, ar rizikuotumėte jo verslo ateitimi? Jūs galite atidžiai suplanuoti maršrutą, parinkti tik patikimus vežėjus, bet ar galite būti 100% tikri, kad numatysite visus pavojus? Kažin.
Straipsnyje
Vežėjo atsakomybė
Rizika – neatsiejama pervežimo dalis. Tiesa, technologijų pagalbą ji sumenko, tiek, jog kartais užsimerkiame į grėsmes kol įvyksta žala. Tačiau jūsų kliento krovinys verta ne dešimties ir ne šimto eurų. Ko gero jo vertė net viršys atsakomybės už svorį limitą, kuriuo ribojama vežėjo finansinė atsakomybė, tam kad jam pametus Jūsų kliento prekes nereikėtų nutraukti verslo. Kaip žinoti, ar limitai yra jūsų draugai ar priešai?
- Jūrų transportas – atsakomybė 2,5 kg. Laivo savininkas yra atsakingas tik ir tik už laivo parengimą kelionei.
- Pervežimai oro transportas – atsakomybė 20-23 EUR/kg
- Pervežimai sausumos kelių transportu – atsakomybė 10,25 EUR/kg. Vežėjas nėra atsakingas už krovinio pakavimą ar tvirtinimą.
- Pervežimai geležinkeliu – 20 EUR/ kg iki neribotos atsakomybės. Geležinkelio kompanija atsako už vagystę tik tuomet jei plombos yra nukirptos
Skirtingos logistikos sritys vystėsi ne vienodu tempu, tai lėmė skirtingų teisinių aplinkų susiformavimą, kas tinkamai neužtikrina krovinio savininko teisių į nuostolių kompensavimą.
Ypatingi pavojai
Deja atsakomybės limitai tėra ledkalnio viršūnė. Ji slepia, tokias situacijas, kaip force majore – kai prekės prarandamos 1) staiga 2) netikėtai ir dėl 3) nuo vežėjo nepriklausančių aplinkybių, jis atleidžiamas nuo atsakomybės. Deja tokių situaciją, kurias turite įvertinti prieš siųsdami prekes yra daugiau:
- Krovinio išmetimas už borto jūroje. Kiekvienais metais 10 000 konteinerių nepasiekia gavėjų. Rekordas priklauso “Svendborg Maersk“, kuris 2014-aisiais vienos kelionės metu pametė 500 konteinerių. Deja laivybos linija pasiūlys maksimalia 2,5 EUR/kg kompensaciją.
- Bendroji avarija jūroje. seniausias jūrų įstatymas – laivui patekus į nelaimę – užplaukus ant seklumos ar sugedus varikliams – gelbėjimo išlaidos dalinamos proporcingai tarp laivo ir krovinių savininkų. Jūsų kliento konteineris saugiai stovės uoste, tačiau jį atsiimti bus galima tik pateikus garantiją. Iki šiol didžiausios suma buvo paprašyta “MSC Sabrina“ užplaukus ant seklumos 2008-aisiais – 100% krovinio vertės.
- Kiekviena siunta, kuri tarpiniame oro uoste perkraunama iš vieno lėktuvo į kitą, rizikuoja būti pamesta. Tuomet galima arba sutikti su 19-22 EUR/kg kompensacija arba sustabdyti gamybos ir pardavimo procesus, bei laukti 3-6 mėn. kol ją suras.
- Fiktyvūs sausumos vežėjai – tai yra asmenys, kurie turi vieną ir tik vieną tikslą – pavogti Jūsų kliento krovinį. Tam nebūtina klastoti dokumentus, nusikaltėliams užtenka įsigyti egzistuojančią transporto įmonę, atlikti porą pervežimų, kad patikėtumėte jų rekomendacijomis ir tuomet laukti progos vertingam grobiui.
Prekių importas
Kita vertus, ne visuomet kaltas lieka vežėjas, net 58% krovinių sugadinami dar prieš prasidedant kelionei. Jūsų kliento niekas neapsaugos nuo neatsakingo gamintojo skubančio pakrauti eilinį konteinerį per dieną. Dėžės grūdamo per jėgą į konteinerį arba priešingai paliekami per dideli tarpai tarp palečių ir prekės išsivarto. Nereikia užmiršti ir kondensacijos pavojaus, kai šiltą orą keičia šaltas klimatas, niekas nenori gauti permirkusių pakuočių. Jei taip nutiks Jūsų klientui liks įtikinėti siuntėją toli Kinijoje arba JAV, jog jis yra atsakingas už tinkamą prekių pakavimą ir saugų paruošimą vežimui.
Terorizmas ir riaušės
Kartais krovinys gali dingti dėl netinkamai susiklosčiusių aplinkybių ir niekas nebus kaltas. Kuo gali baigti kelionė, jei Jūsų kliento konteineris su greitai gendančia produkcija įstrigtų uoste, kuriame prasidėjo riaušės. Arba blogiau, riaušių metu vilkikas su prekėmis būtų padengtas. Tai galbūt ir skamba teoriškai, tačiau krovinys prieš pasiekdamas gavėją kerta gausybę skirtingų valstybių ir viską numatyti yra sunku. Tokios šalys kaip Indija, Turkija ar Kinija, Rusija, Prancūzija, Egiptas ar Tailandas viso patenka į Top 30 valstybių pagal pasaulinį terorizmo indeksą. Vien per 2016-uosius pasaulyje buvo užfiksuoti 13 488 teroristiniai išpuoliai.
“Institute Strike Clauses” išskiria pagrindines draustinas veiklas:
- Streikas –darbuotojai pasišalina savo noru iš darbo vietos dėl kilusių nesutarimų su darbdaviu dėl jų reikalavimų nevykdymo arba dėl darbdavio keliamų sąlygų.
- Lokautas –darbdavys neleidžia darbuotojams patekti į darbo vietą.
- Terorizmas – nevalstybinių veikėjų vykdomas smurtas prieš asmenis ar nuosavybę, siekiant politinių arba ideologinių tikslų.
- Riaušės – pilietinio nepaklusnumo forma, pasireiškianti spontanišku smurto arba vandalizmo protrūkiu, nusikaltimų protrūkiu.
Logistikos grandinė
Jei tai Jūsų neįtikino iš naujo įvertinti krovinio laukiančias grėsmes kelyje. Tuomet įsivaizduokit – Jūsų klientas ką tik sulaukė konteinerio iš Kinijos su išsivarčiusiomis paletėmis. Kam reikšite pretenziją dėl netinkamai įvykdyto užsakymo? Vežėjui pristačiusiam konteinerį iš Klaipėdos, uosto terminalui, o gal laivybos liniją ar siuntėjui Tolimuosiuose Rytuose, kuris netinkamai sukrovė paletes. Tokioje situacijoje sprendžiama ne tik kas privalo atlyginti nuostolius, tačiau narpliojamas ir skirtingos vežėjų atsakomybės klausimas.
Tai yra klausimai, į kuriuos atsakymų ieškoti nenori niekas. Tačiau nelaimės įvyksta, nepriklausomai nuo to, kaip atidžiai viską suplanuosite. Jų išvengti negalite, tačiau galite pasiūlyti klientui apsidrausti krovinį. Tai nepadės išvengti nelaimės, tačiau sumažins Jūsų kliento nuostolius iki minimumo.